Förbättra synen på våra lärare



Något som är otroligt viktigt idag är bra lärare eftersom många ungdomar är skoltrötta, blir utbrända och den ena med det andra. Vi finner ingen motivation what so ever i skolan som vi behöver för att klara den höga pressen som ligger på oss. Vi behöver bra, kunniga och pedagogiska lärare men tyvärr har lärarrollen en otroligt låg status mot vad det egentligen borde ha. Jag menar, hur ballt är det egentligen inte att vara lärare? Det är ett av de absolut viktigaste jobb man kan ha, man får dagligen jobba och kommunicera med barn och ungdomar, man bidrar till samhällets utveckling. Varför allt färre vill bli lärare idag tror jag i grund och botten beror på att barn, ungdomar och vuxna har byggt oss en helt fel uppfattning om lärare. Vi har bestämt att det är ocoolt att bli lärare och vi tänker "Hur kan man vilja gå i skolan, igen?!". Inte konstigt att statusen på läraryrket sjuker i en rasande fart. Inte konstigt att allt färre vill bli lärare. Men vet ni vad? Duktiga, kompetenta lärare som brinner för sitt yrke är det häftigaste som finns. Jag har själv vart på botten i skolan, där allting sög. Alltså det verkligen sög och jag ville inte alls gå till skolan. Men jag hade en fantastisk lärare vars mammahjärta räckte till alla elever på hela skolan. Hon hjälpte mig, pratade med mig- hon verkligen brydde sig om mig. Hon var så häftig. Att kunna dagligen prata och hjälpa elever med deras problem, allt från en engelska uppsats till personliga och privata problem, och sedan gå hem till sin familj och veta att hon har hjälpt flera unga att må i alla fall lite bättre. Lärare är i slutändan elevers hjältar för det är ju tack vare dem som vi har chansen att få de drömyrken vi strävar efter.
 
Bilderna lånade från Kunskapensvag.se
 
Vi behöver hylla våra lärare mer och nu har en fantastisk ungdom som heter Beata Kull startat en hyllning som heter Kunskapens Väg. Det är otroligt häftigt att Beata som är en nybliven student har skapat en sådan fin hyllning i ett fantastiskt syfte. Dessutom är både My Acadamy och Wise Group sponsorer för denna hyllning vilket gör att varje år kommer det delas ut pris till en lärare vars arbete har utmärkt sig extra mycket. Röstningen sker utav Sveriges elever vilket jag också tycker är så bra idé, eftersom det i slutendan handlar om vad vi tycker är en bra lärare. Även en jury är med i röstningen. Allt detta för att hylla våra lärare, visa dem uppskattning. Hyllningen har bara fått positiva reaktioner från bland annat Carolina Klüft och Camilla Läckberg, och nu även från mig *blink*. Jag tycker det är otroligt inspirerande med denna hyllning och jag vill vara med och bidra! Vi behöver inte gå runt problemet med att ändra betygssystemet hit och dit, utan vi behöver inspirera folk till att vilja bli lärare. 
 
Ni hittar denna fantastiska hyllning på WWW.KUNSKAPENSVAG.SE eller på KUNSKAPENSVAG på Instagram! In och likea och följ, eller kanske köpa ett av deras urballa iPhone skal? Var med och bidra!
4
Sofia

Åhhh vilken tjej! Sjukt inspirerande!

Karin

Fantastiskt initiativ, jag studerar själv till lärare och tycker såklart att det är ett otroligt viktigt yrke. Hoppas fler uppmärksammar det nu!

KindaJustMe -- Text I Foto I Mode I Design

Bra skrivet! Lärare är verkligen en så himla viktigt yrke, men bristen på respekt, inte bara från elever utan från hela samhället, gör det jobbet nästan outhärdligt. Jag menar bristen på respekt från politikerna är ju fruktansvärd - allt de gör är att ställa hårdare krav och ändra förutsättningarna för allt från betygssättning till läroplan typ varje år. Hur ska man kunna göra ett bra jobb i den röran?

ronja

fin bild!